Budite odgovorni logo
  • Zapali iskru
  • podijelite na društvenim mrežama

    Vježbajmo zahvalnost

     

    Autorica: Lea Jelušić

     

    Bliži se kraj godine. Blještavilo lampica, ukrasa i pjesme s temama o Božiću nas okružuju. Krenut će i Advent u većim gradovima, a zrak će zamirisati na fritule i toplu čokoladu. Sve što vidimo, čujemo i mirišemo kao da nas lagano priprema na ono posebno vrijeme u godini koje je pred nama. Sigurno vam se već roje misli o poklonima za vaše najbliže, o nadama što biste voljeli dobiti ispod bora. I prošle godine ste silno željeli baš tu majicu, knjigu, igricu… Sjećate li se jeste li je dobili? Sjećate li se kako je dobar bio osjećaj otpakirali poklon i shvatiti da je netko pogodio vašu želju? Sjećate li se kako je dobar bio osjećaj napokon držati dugo željeni poklon u rukama? Vjerojatno ste osjećali sreću, uzbuđenje, a možda čak i olakšanje što niste dobili nešto što niste željeli. A jeste li osjetili i zahvalnost? Zahvalnost na tome što je netko shvatio znakove nagovještaja što biste željeli, što se netko potrudio to pronaći, kupiti i zapakirati? Je li vaša zahvalnost trajala samo taj dan? Ili ste zahvalnost osjetili svaki put kad biste taj poklon imali ponovno u rukama?

    Proširite malo potragu među vašim sjećanjima i pronađite kad ste zadnji put mislili kako ćete sigurno zakasnili na autobus/tramvaj/katamaran, a to se nije dogodilo. Sjetite se i onog dana kada  niste bili spremni za odgovaranje i cijeli ste školski sat strepili od usmenog ispitivanja, a profesor vas nije pitao. Sjetite se i onog ispita na kojem ste dobili sva pitanja koja ste znali. Možda vam se i dogodio jedan petak kad vam je bilo dosta svega, a pomisao na stajanje do kuće u autobusu/tramvaju vas je bacala u očaj, a onda ste shvatili da je vozilo poluprazno i do kuće ste sjedili. Sjetite se kad su vam roditelji pripremili najdraži ručak, odvezli vas u školu/na trening/na instrukcije u one dane kad je padala jaka kiša ili snijeg, kad vas je baka naučila pripremati omiljene kolače. Sjetite se trenutka kad vam je profesor objasnio zadatak kojeg nikako niste znali riješiti. Sjetite se i toga kako su prijatelji bili uz vas kad vam je bilo teško. Sve su to situacije u kojima možemo osjetiti zahvalnost, kao iskaz priznanja za učinjeno nam dobro. Jednom kad krenete prebirati po sjećanjima, zahvalnosti drugima na nekom znaku pažnje prema vama zasvijetle jedna po jedna kao božićni ukrasi na boru obasjani lampicama. Vjerujem da vam je osjećaj ugodan. Možda ste se i nasmiješili. Vjerujem i da biste takav osjećaj voljeli imati češće. A iziskuje tako malo truda i vremena.

    Zahvalnost, kao karakterna osobina, odnosi se na sposobnost prepoznavanja i uvažavanja dobrobiti primljenih od drugih, kao i želju da se uzvrati pozitivnim djelima. Često je to spontana emocija koju osjećate u trenutku i neki su ljudi prirodno skloni tome doživljavati je češće od drugih, ali stručnjaci sugeriraju da se zahvalnost može vježbati i naučiti, a trebali bismo je prakticirati što češće. Brojna su istraživanja pokazala da nam vježbanje i prakticiranje zahvalnosti donosi brojne benefite. S obzirom da prije nego što se odlučimo na nešto volimo biti upućeni u to što nam ta aktivnost donosi, evo nekih od najvažnijih rezultata istraživanja o zahvalnosti:

    • Svakodnevno vježbanje zahvalnosti (pogotovo za ono naučeno) povećava sposobnost usredotočavanja tijekom nastave i učenja, te povećava otpornost (i upornost) u situacijama kada se učenje čini previše izazovnim.
    • Svakodnevno vježbanje zahvalnosti može poboljšati naše fizičko i psihičko zdravlje, umanjuje simptome depresije. Ljudi koji prakticiraju zahvalnost češće imaju više energije i bolji san.
    • Pet minuta vođenja dnevnika zahvalnosti dnevno, dugoročno utječe na naš osjećaj sreće, smanjuje zavist i čini nas otpornijima. Stoga je vjerojatnije da ćemo imati pozitivniji pogled na život i manje žaliti za nečim što nemamo.
    • Zahvalnost utječe na veće samopouzdanje i pokazala se kao zaštitni faktor u nošenju s psihičkim poremećajima unutar obitelji, kao i kod suicidalnih misli. Vježbanje zahvalnosti nas jača da što bezbolnije prođemo kroz trenutke kad smo najslabiji.
    • Zahvalnost utječe i na naš društveni život, odnosno utječe na lakše stvaranje i održavanje međuljudskih odnosa, kao i na percipirani osjećaj podrške, pomoći i suradnje.
    • Zahvalnost utječe i na našu duhovnost i pomaže nam izaći iz duhovne izgubljenosti.

    Nadam se da su vas rezultati istraživanja ponukali da krenete s vježbanjem, pa evo nekoliko prijedloga:

    • Na kraju svakog dana sjetite se nekoliko situacija u kojima ste osjetili zahvalnost. Može to biti zahvalnost nekoj osobi što je prisutna u vašem životu, zahvalnost za neki trenutak ili događaj koji vam se dogodio kroz dan. Za početak probajte zahvaliti za barem 3 stvari. S vremenom ćete naučiti primjećivati sve više situacija i na kraju dana ćete moći nabrojiti sve više razloga zbog kojih ste tog dana zahvalni. Za svakodnevno vježbanje vam treba svega nekoliko minuta i možete vježbati uz kavu, u vozilu, u krevetu prije spavanja.
    • Počnite voditi dnevnike zahvalnosti svaki dan. U njemu zapisujte na čemu ste sve bili zahvalni taj dan. Razlika između prethodne i ove vježbe je u tome što ćete u ovom slučaju sve vaše misli imati zapisane i uvijek ćete im se moći vratiti. Ova vježba iziskuje nekoliko odvojenih minuta više. U početku će vam se možda činiti da ste dugo sjedili a da niste upisali ništa. Nemojte odustati, jer ćete s vremenom uz malo prakse imati sve više situacija za opisati.
    • Kroz dan češće obraćajte pozornost na male stvari u vašem životu koje vam donose radost i mir. U užurbanom i stresnom životu lijepo je zastati na trenutak i osvijestiti samom sebi da unatoč svim obvezama u tom danu možete zastati i na miru popiti kavu/čaj/toplu čokoladu, da imate vremena za pročitati nekoliko poglavlja knjige, pogledati epizodu ili dvije vaše omiljene serije. Budite zahvalni za svaki takav trenutak spokoja.
    • Nekima od vas će u početku možda trebati neki taktilni poticaj na vježbanje zahvalnosti. Otiđite negdje u prirodu u šetnju i odaberite mali kamen kojeg možete ukrasiti. Stavite ga u džep vaše jakne i kad ga osjetite pod rukom, pokušajte prevrtiti taj dan i pronaći bar 3 stvari na kojima ste zahvalni.

    Kada vježbate tako nešto ugodno i korisno, zašto to ne podijeliti s drugima:

    • Dogovorite se s bratom/sestrom, prijateljicom/prijateljem, partnerom/cimerom i svaki dan naizmjence navedite na kojim ste stvarima taj dan zahvalni.
    • Zahvalite nekom pismom ili e-porukom na pozitivnom utjecaju koji ima u vašem životu

    Vrijeme darivanja je pred nama, razmislite o tome da u svoj poklon uključite i neki oblik zahvalnosti:

    • Napišite pismo zahvale nekom od obitelji/prijatelja, možete ga i ukrasiti crtežima ili napišite kratku poruku zahvale i umetnite je u poklon.
    • Ukrasite staklenku i ispunite je papirićima na kojima će pisati na čemu ste zahvalni roditeljima/braći/sestrama/prijateljima. Možete to učiniti i samostalno ili se udružiti.
    • Isto možete učiniti i za profesore, pa na kraju školske/akademske godine uručiti staklenku ispunjenu zahvalama kao poklon.

    Odlučite početi vježbati zahvalnost, budite ustrajni, podijelite taj dobar osjećaj s bližnjima i benefiti neće izostati.


    LITERATURA:

    Lea Jelušić, rođena je u Zadru, a diplomirala je psihologiju na Hrvatskim studijima u Zagrebu. Zaposlena je u vlastitom obrtu, gdje kroz individualan pristup i igru pomaže djeci u učenju i čitanju, volontira na Mreži telefona za psihološku pomoć i u programu Mentori za čitanje Gradske knjižnice Zadar te koordinira u pružanju psihološke pomoći na Liniji za savjetovanje mladih.