Budite odgovorni logo

podijelite na društvenim mrežama

Strah od neuspjeha

 

Autor: Vera Šušić

 

„Samo oni koji se usude pogriješiti, mogu napraviti velike stvari.“

Robert F. Kennedy

 

Jeste li ikada odustali od nečega samo zato što ste se bojali da nećete uspjeti?

Mislite li da ćete svojim neuspjehom razočarati sebe ili druge?

Provjeravate li rješenja zadataka nekoliko puta kako biste bili sigurni da je točno?

Mislite li da su drugi sposobniji od vas?

 

U podlozi ovakvih razmišljanja često je strah od neuspjeha koji smo svi barem ponekada doživjeli. Strah od neuspjeha možete prepoznati po osjećaju napetosti i nelagode koji se javlja kada procijenite da nećete moći ostvariti ciljeve koje ste sami sebi postavili ili vam ih je netko drugi postavio. Može se javiti i kod onih koji su uspješni i kod onih koji su neuspješni. Češći je kod osoba koje su niskog samopouzdanja, koje su sklonije tjeskobi ili koje teže ka savršenstvu.

Strah sam po sebi nije loš ako je opravdan. Uloga straha jest da nas čuva od opasnih situacija. Ako šetamo livadom i pored noge ugledamo zmiju, sigurno ćemo se uplašiti i što prije udaljiti. U ovoj situaciji prirodno je osjetiti strah jer nam je potencijalno život u opasnosti, jer nas zmija može ugristi, jer može biti otrovnica i slično. Strah koji osjećamo u opasnim situacijama tjera nas da nešto poduzmemo da se zaštitimo. Uobičajena su tri tipa reakcije:

  • bijeg iz opasne situacije (ako procijenimo da ju tako možemo izbjeći)
  • borba (ako procijenimo da smo dovoljno jaki)
  • blokada (zaleđenost ili zakočenost, kada nas strah naprosto paralizira i ne možemo učiniti ništa).

A što je sa strahom od neuspjeha? Tu nam ne prijeti nikakva stvarna opasnost. Procjena uspjeha i neuspjeha ovisi o tome kako mi gledamo na uspjeh ili neuspjeh i što za nas znači neuspjeh. Tako primjerice netko može biti jako sretan kada dobije ocjenu dovoljan iz ispita jer je prije toga imao nedovoljan pa ocjena dovoljan znači uspjeh i znači da je ispravio nedovoljnu ocjenu. Netko drugi može dobiti ocjenu odličan iz ispita i biti jako nezadovoljan jer nije postigao maksimalan broj bodova. Umjesto da uživa u ocjeni odličan, on se brine zbog neke „glupe greške“ koju je napravio. Neke osobe jako teško prihvaćaju pogreške koje naprave jer im to ruši sliku o sebi i misle da nisu dovoljno sposobni ako u nečemu pogriješe.

 

Kako se razvija strah od neuspjeha?

 

Uzroci mogu biti različiti. Neki su više povezani s osobinama ličnosti (osjetljive osobe sklone zabrinutosti, tjeskobi, perfekcionizmu), a neki s okolinskim činiteljima (primjerice, ako netko od nas previše očekuje, ako nas netko kritizira ili kažnjava kada pogriješimo, ako nam se netko ruga i slično). Ponekada mladi razviju strah od neuspjeha uspoređujući se s drugim uspješnim mladima koje gledaju na društvenim mrežama.

Kada gledamo nekoga tko je uspješan, vidimo samo njegov uspjeh, a to je „vrh ledenog brijega“. Ne vidimo ono što je ispod površine, ne vidimo koliko je puta ta osoba doživjela neuspjeh, koliko je puta krenula ispočetka, koliko je puta pogriješila, koliko je vremena utrošila da dođe do uspjeha i slično.

Svim ovim uzrocima koji dovode do straha od neuspjeha zajedničko je preuveličavanje posljedica neuspjeha. Najčešće posljedice nisu toliko strašne koliko izgledaju strašne u našoj glavi.

 

Kako se suočiti sa strahom od neuspjeha?

 

  1. Promijenite načn na koji razmišljate o neuspjehu. Dobar primjer kako trebamo gledati na neuspjeh možemo naći u citatima poznatih znanstvenika koji navode da su više naučili iz svojih neuspjeha, nego iz uspjeha. Svaki neuspjeh bio je korak bliže do uspjeha. Thomas Edison koji je patentirao više od 1000 izuma, puno puta nije uspio, ali poznata je njegova izjava: „Nisam doživio neuspjeh. Samo sam pronašao 1 000 načina koji ne rade.“
  2. Nemojte se uspoređivati s drugima za koje mislite da su uspješniji od vas. Pratite svoj napredak i uspoređujte se sami sa sobom.
  3. Izlažite se situacijama u kojima je neuspjeh moguć kako biste vježbali i povećali svoju psihološku otpornost. Neka to za početak budu neki manji neuspjesi koji nemaju velike posljedice za vas. Strah od neuspjeha bit će veći što su veće posljedice. Primjerice, strah od neuspjeha bit će manji ako izađete na prvi ispitni rok jer znate da imate još rokova ako ne položite ispit. Međutim, ako zbog straha od neuspjeha odgađate izlazak na ispit sve do zadnjeg roka, strah od neuspjeha bit će sve veći i veći jer su i posljedice veće.
  4. Analizirajte svoj neuspjeh i napravite plan za sljedeći put da vam se ne dogodi opet isto. Naučite nešto iz svoga neuspjeha.
  5. Razlikujte stvarnu i zamišljenu opasnost. Zapitajte se: „Što mi se najgore može dogoditi?“  Smislite plan kako ćete se nositi s tim u slučaju najcrnjeg scenarija.
  6. Vodite dnevnik svojih uspjeha i čitajte ga kada osjetite strah od neuspjeha.
  7. Budite nježni prema sebi kada doživite neuspjeh. Ponašajte se prema sebi kao što bi se ponašali prema najboljem prijatelju.
  8. Ako imate vrlo intenzivan strah od neuspjeha koji traje duže vrijeme, a isprobane strategije suočavanja nisu pomogle, potražite stručnu pomoć.

 


LITERATURA:

Vera Šušić, psiholog, stručni suradnik savjetnik u Zadru. Osim savjetodavno-terapeutskog rada s djecom i mladima s različitim emocionalnim i ponašajnim teškoćama, provodi i radionice za razvijanje socio-emocionalnih vještina. Sudjeluje i u telefonskom psihološkom savjetovanju u organizaciji Hrvatske psihološke komore i Društva psihologa Hrvatske.