Budite odgovorni logo

podijelite na društvenim mrežama

Prevladajte jesenski umor i dobit ćete više energije tijekom dana

 

Autorica: Ivana Matas

Tijekom ljeta vrlo smo korisni kada je posao u pitanju. Energija nas nikada ne napušta. Kada dođe jesen osjećamo se kao da je netko pritisnuo tipku i pokrenuo način mirovanja. U ovome članku donosim Vam uzroke, načine i dodatke prehrani koji Vam mogu pomoći da prevladate jesenski umor.

 

ZAŠTO SMO UJESEN UMORNI

Postoji nekoliko razloga zašto se osjećamo umornije ujesen. To čak može biti kombinacija nekoliko čimbenika koji će inače produktivnu osobu pretvoriti u umornog ljenjivca.

1. KRAĆI DANI
Razdoblje kada u devet sati navečer još uvijek ima dnevnog svjetla i možemo provoditi vrijeme vani vratit će nam se za nekoliko mjeseci. Kada sunce sija cijeli dan ne možemo biti loše volje i provesti dan ispod popluna u krevetu. Ali to se mijenja na jesen. Ujutro ustajemo dok je još mrak te se vraćamo po mraku sa posla ili škole. Ne uživa se toliko u sunčevim zrakama koje mogu dočarati dobro raspoloženje.

2. LOŠIJE VRIJEME
Neki doslovno uživaju u suhom jesenskom razdoblju ili se raduju ugodnom čitanju kraj kamina s toplim čarapama na nogama i čajem u rukama. Za druge to može biti patnja. Umjesto uobičajenih sportova po toplom vremenu očekuje ih trčanje po kiši i hladnom vjetru.

3. PROMJENA PREHRANE
Možda to ni ne shvaćate, ali doba godine može imati velik utjecaj na sastav Vaše prehrane. Često u vrućim danima nismo niti gladni. Kada dođe jesen tražimo topliju i bogatiju hranu. Lagana salata od piletine može se zamijeniti mesom guske ili juhom, a kuglica sladoleda može se zamijeniti kiflicom.

4. MANJE KRETANJA
Suho nas vrijeme potiče da vrijeme provodimo kod kuće s obitelji. Također mogu se primijetiti razlike u sportskoj aktivnosti. Koliko ste se bavili sportom ljeti kada su fitness centri bili otvoreni I kada je sjalo sunce, a koliko sada kada su teretane zatvorene, a vani uopće nije tako sunčano. Većina nas je primijetila blagi pad aktivnosti.

5. SEZONSKI AFEKTIVNI POREMEĆAJ
Osjećaj umora može proizaći i iz puno ozbiljnijih uzroka poput loših prehrambenih navika ili smanjene aktivnosti. To je sezonski afektivni poremećaj koji spada u depresivne bolesti. Također je povezan s nedostatkom sunčeve svjetlosti.

9 NAČINA ZA PREVLADAVANJE JESENSKOG UMORA

1. USREDOTOČITE SE NA PREHRANU

Ako u automobil ulijete gorivo loše kvalitete neće voziti onako kako bi trebao. Naše tijelo također tako funkcionira. Dok ga hranimo brzom, prerađenom i teškom hranom ne možemo očekivati da ćemo biti puni energije. Ako se osjećate umorno ujesen prehrana je čimbenik s kojim biste trebali početi. Pokušajte se usredotočiti na jednostavna pravila zdrave prehrane. Počnite jesti kada osjetite laganu glad. Pokušajte jesti tri glavna obroka i dopunite ih s 1-3 međuobroka. Osigurajte si da imate izvor proteina u svakom obroku, poput mesa i mliječnih proizvoda. Ne zaboravite na složene ugljikohidrate, zdrave masti, maslinovo ulje… Redovito konzumirajte voće i povrće.

2. NE ZABORAVITE NA SVOJ REŽIM PIJENJA

Jednako važan čimbenik koji utječe na umor je i režim pijenja. Dnevno bismo trebali piti 30-45 ml po kg tjelesne težine. Vaš režim pijenja trebao bi se sastojati uglavnom od vode iz slavine ili nezaslađene mineralne vode. Voda iz hrane također je uključena u unos tekućine. Jeste li znali da jagode, lubenica ili kuhane bundeve sadrže 90-99 posto vode. Zahvaljujući ovoj hrani unos tekućine bit će Vam lakši. Ako ne obratite pažnju na režim pijenja osim umora možete patiti i od vrtoglavice, glavobolje, opće slabosti, ispucalih usana, problema s bubrezima, poremećenog rada srca, probavnih smetnji i mnogih drugih problema.

3. REDOVITO SE KREĆITE

Općenito vježbanje nesumnjivo pozitivno utječe na zdravlje. Poboljšava cjelokupno zdravlje, spavanje, pomaže u mršavljenju, poboljšava kognitivne funkcije, pa čak pozitivno utječe i na ukupni osjećaj umora. Za početak je poželjno uključiti redovite aktivnosti barem 3 puta tjedno kako biste stvorili određenu naviku. Ne ostavljajte to po strani čak i ako Vam se ne sviđa.

4. NEMOJTE SPAVATI PREVIŠE ILI PREMALO

Tijekom spavanja čovjek se odmara i dobiva snagu za sljedeće dane. Ako niste profesionalni sportaš idealno je da spavate 7-9 sati. Prema studijima ljudi koji spavaju malo ili previše podložni su povećanom riziku da s vremenom potraže liječničku pomoć zbog zdravstvenih problema. Ako ste planirali spavati što više kako biste dali sve od sebe za svoje zdravlje vjerojatno ću Vas morati razočarati, ali to neće biti vrlo učinkovito. Ako previše spavate možete osjetiti istu nelagodu koju osjećate i kad vam nedostaje sna.

5. IZBJEGAVAJTE ALKOHOL I CIGARETE

Ako se prepustite uživanju u alkoholu češće se se događati da ćete noću morati na WC zbog diuretskog učinka alkohola što će Vam poremetiti i san. Ako Vam pušač kaže da mora imati cigaretu da se osvježi to vjerojatno neće biti cigareta koja mu daje energiju već svjež zrak i kratka pauza u poslu čemu se može prepustit i kao nepušač. Dugoročno gledano cigaretama u tijelo unosimo toksine koji negativno utječu na imunološki sustav. Što manje pušite, to bolje za Vas. Međutim, idealno je potpuno prekinuti s ovom lošom navikom.

6. POKUŠAJTE SMANJITI DUGOTRAJNI STRES

Postoji mnogo načina na koje možemo smanjiti stres ovisno o uzroku. Ako osjetite da Vam se gomilaju zadatci jedan za drugim na poslu što Vam stvara stres rješenje može biti bolja organizacija dana koja će unijeti red i izvjesnu sigurnost u Vaš život. Planirajući što ćete raditi i kada dobit ćete pregled, a osim toga možda ćete u sebi biti zadovoljni osjećajem križanja pojedinih predmeta koje ste uspjeli ispuniti.

7. USREĆITE SE

Sigurno Vam je poznat osjećaj kada cijeli dan niste svoji, ne osjećate da Vam se išta radi, osjećate se kao da Vas je pregazio tenk i tada se pojavi nešto što Vas usrećuje. Dan Vam se okreće za 180 stupnjeva u sekundi i osjećate se puni energije. Upravo na taj način morate tražiti slične radosti. Nema ništa loše u tome da se usrećite. Možete kupiti lijepi komad odjeće, čitati knjigu, slušati podcast, naručiti večeru umjesto kuhanja… Vidjet ćete da Vam i sitnica može uljepšati dan.

8. POŠTUJTE SVOJE POTREBE

Svaki dan nije sto posto, kao što ni Vi svaki dan ne možete funkcionirati maksimalno. Ako se ujutro probudite i osjećate da ovo neće biti Vaš dan, nemojte kriviti sebe. Normalno je povremeno odgoditi trening, odspavati nakon ručka ili se ispružiti na kauču i gledati TV umjesto čišćenja. Vidjet ćete da, ako si s vremena na vrijeme priuštite da ne radite ništa, tim više ćete biti željni upustiti se u nove izazove tijekom sljedećeg dana.

9. NADOKNADITE POTREBNE VITAMINE I MINERALE

U jesen iza umora može stajati nedostatak vitamina ili minerala u tijelu što može uzrokovati nelagodu. Ako ih raznolikom prehranom ne možete unijeti u svoj organizam možete koristiti i pomoć dodataka prehrani.

ADAPTOGENI su tvari koje pomažu našem tijelu da bolje upravlja fizičkim i mentalnim stresom, smanjuju umor i tjeskobu. Ashwagandhu mogu preporučiti kao predstavnicu. Njezini su učinci proučavani u odnosu na spavanje. Istraživači su otkrili da su nakon osam tjedana korištenja Ashwagandhe ljudi koji su imali nesanicu imali smanjeno vrijeme usnivanja, poboljšali su spavanje i smanjili osjećaj umora nakon buđenja.

VITAMIN D: Nedostatak vitamina D povezan je i s drugim negativnim učincima osim pukog umora. Niske razine vitamina D mogu biti povezane sa srčanim bolestima i pridonijeti osteoporozi, raku, astmi ili drugim imunološkim bolestima. Možemo ga crpiti boraveći na suncu posebno iz UVB zraka koje padaju na kožu.

MAGNEZIJ je mineral čiji nedostatak izravno utječe na umor, glavobolju, poremećaje spavanja, stres, grčeve, nervozu ili tjeskobu. Mnoga istraživanja ukazuju na činjenicu da velik dio populacije pati od nedostatka magnezija. To može uzrokovati povećana konzumacija alkohola, kofeina, poluproizvoda i veća učestalost stresnih situacija.

SKUPINA VITAMINA B: Vitamini B utječu na mnoge procese u tijelu. Vitamini B2, B6 i B12 značajno utječu na smanjenje umora i iscrpljenosti. Nedostatak vitamina B skupine vrlo je čest kod vegana koji ne obraćaju pažnju na optimalan sastav prehrane ili dodataka prehrani jer su izvor tim vitamina primjerice meso I mliječni proizvodi.

VITAMIN C je sjajan antioksidans koji štiti stanice od slobodnih radikala i preranog starenja. Najbolji izvor vitamina C je paprika.

ŽELJEZO igra značajnu ulogu u tijelu, a tipični simptomi nedostatka željeza su umor, slabost i otežano disanje. Yum Yum Whey protein obogaćen je vitaminima i mineralima koji im često nedostaju u tijelu.

ŠTO BISTE TREBALI UPAMTITI

Jesenski umor mogu uzrokovati mnogi čimbenici koji se manifestiraju različitim intenzitetom. Ako smatrate da se to odnosi i na Vas usredotočite se na uravnoteženu prehranu, režim pijenja, krećite se dovoljno, spavajte 7-9 sati, zabavite se i pokušajte smanjiti razinu stresa. Shvatite da se ponekad svakome dogodi da nije njegov dan te da nekada umor pogodi svakoga od nas. Nije loša ideja s vremena na vrijeme staviti noge na stol i ne raditi ništa. Vidjet ćete da će Vam jedan dan ljenčarenja dati energiju i želju za upuštanjem u nove izazove.