Budite odgovorni logo

podijelite na društvenim mrežama

Istraživanje pokazalo: mladi Europljani kupuju krivotvorene proizvode i pristupaju piratskom sadržaju

Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) provelo je anketno istraživanje mladih u dobi od 15 do 24 godine na temu kršenja prava intelektualnog vlasništva.

Sudjelovalo je 22 021 mlada osoba u 27 članica Europske unije. Glavni trendovi koji se promatraju su kupovina krivotvorenih proizvoda i pristupanje piratskom sadržaju.

52 % mladih Europljana koji su sudjelovali u anketi izjavilo je da su tijekom posljednje godine putem interneta kupili barem jedan krivotvoreni proizvod, dok je trećina (33 %) ispitanika izjavila da je pristupila digitalnom sadržaju iz nezakonitih izvora. U pogledu ispitanika koji su to učinili namjerno, njih 37 % kupilo je krivotvoreni proizvod, dok je njih 21 % upotrebljavalo, igralo, preuzelo ili streamalo sadržaj iz nezakonitih izvora. U Hrvatskoj su te brojke nešto drugačije, s 31 % mladih koji su namjerno kupili krivotvoren proizvod i 28 % mladih koji su svjesno pristupili piratskom sadržaju.

Kupovina krivotvorenih proizvoda

Namjerna kupovina krivotvorenih proizvoda doživjela je značajno povećanje u odnosu na rezultate iz 2019. kada je ta brojka iznosila 14 %. Mladi najčešće u ovom pogledu kupuju odjeću i modne dodatke (17 %), obuću (14 %), elektroničke uređaje (13 %) te preparativnu i dekorativnu kozmetiku (12 %). Ispitanici su također ukazali na poteškoću razlikovanja originalnih od krivotvorenih proizvoda – 48 % ispitanika nije kupilo takve proizvode ili nisu bili sigurni jesu li ih kupili ili ne.

Internetsko piratstvo

U pogledu digitalnog sadržaja mlađe generacije sve više pristupaju sadržaju iz zakonitih izvora. 60 % ispitanika izjavilo je da tijekom posljednje godine nisu upotrebljavali, igrali, preuzeli ili streamali sadržaj iz nezakonitih izvora, dok je ta brojka 2019. iznosila 51 %, a 2016. 40 %, što potvrđuje trend.

Ipak, 21 % mladih potrošača priznaje da su svjesno pristupili piratskom sadržaju, njih 12 % pristupilo je piratskom sadržaju slučajno, dok njih 7 % ne zna je li to učinilo. Glavne vrste piratskog sadržaja bili su filmovi (61 %), televizijske serije (52 %) i glazba (36 %), a većinom su se upotrebljavale namjenske mrežne stranice, aplikacije i kanali društvenih mreža.

 

Glavni razlozi za kršenje prava intelektualnog vlasništva su cijena i dostupnost, ali raste i važnost društvenog utjecaja (obitelji, prijatelja…). Ostali razlozi su preporuke utjecajnih/slavnih osoba, dojam da ne postoji razlika između originalnog i krivotvorenog, lakoća pronalaska proizvoda putem interneta te činjenica da mladima nije bitno je li proizvod krivotvoren.

 

Za više informacija o anketi, posjetite službenu stranicu Ureda za intelektualno vlasništvo.